Pracodawca zatrudniający pracownika najemnego w Austrii niezwłocznie podejmuje niezbędne kroki w celu zarejestrowania pracownika do celów zabezpieczenia społecznego. Najpierw rejestruje pracownika w kasie ubezpieczeń zdrowotnych (Krankenkasse), która poinformuje właściwe instytucje w zakresie ubezpieczenia od wypadków przy pracy, emerytalno-rentowego oraz od utraty pracy. Pracownik otrzyma numer ubezpieczeń społecznych, pod którym rejestrowane będą okresy ubezpieczenia oraz wysokość wynagrodzenia, od którego naliczane są składki. Po dopełnieniu tych formalności pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy kopię zgłoszenia do kasy ubezpieczeń zdrowotnych.
Osoby prowadzące działalność na własny rachunek muszą same skontaktować się z właściwą instytucją zabezpieczenia społecznego, która udzieli informacji na temat szczególnych przepisów mających zastosowanie do takich osób w odniesieniu do rejestracji oraz składek.
Przegląd
Austriacki system zabezpieczenia społecznego obejmuje ubezpieczenie zdrowotne, wypadkowe (wypadki przy pracy i choroby zawodowe), emerytalno-rentowe oraz od utraty pracy. Podstawą zabezpieczenia społecznego jest zatrudnienie (a nie miejsce zamieszkania). Ubezpieczony nie może wybierać kasy ubezpieczeniowej. Ze względów historycznych w zabezpieczeniu społecznym można zaobserwować podział ze względu na terytorium i przynależność do stowarzyszeń. Istnieją specjalne kasy ubezpieczeń dla pracowników kolei, górników i pracowników służb publicznych, a także rolników, osób pracujących w handlu oraz dla notariuszy.
Oprócz zadań związanych z opieką zdrowotną austriackie kasy ubezpieczeń zdrowotnych zbierają również składki na ubezpieczenie wypadkowe, emerytalnorentowe oraz od utraty pracy. Kasy odpowiadają również za wypłacanie zasiłków wychowawczych. Usługi w zakresie opieki zdrowotnej świadczą przede wszystkim lekarze kontraktowi oraz inni partnerzy. Gwarantowane zasoby minimalne zorientowane na potrzeby mogą zostać zapewnione osobom potrzebującym.