Przegląd komunikatów prasowych
Od 18 sierpnia 2026 r. egzamin na kierowcę zawodowego w Niemczech można zdawać w dziewięciu językach obcych, w tym po polsku, co ułatwia zdobycie kwalifikacji obcokrajowcom.
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy 7 lipca 2026 r. Najważniejszą zmianą dla osób bezrobotnych jest wydłużenie okresu, przez który będzie można zachować prawo do pobieranego zasiłku podczas poszukiwania pracy w innym państwie członkowskim.
Od 1 stycznia 2026 roku ustawowa płaca minimalna w Niemczech wynosi 13,90 euro brutto za godzinę. To o 1,08 euro więcej niż w 2025 roku.
Od 18 sierpnia 2026 r. kierowcy w Niemczech mogą zdawać egzamin z kwalifikacji zawodowej w dziewięciu językach obcych, w tym po polsku. Do tej pory niemiecki egzamin w tym zakresie trzeba było zdawać w języku niemieckim.
Jednocześnie wzmacniamy współpracę między państwami członkowskimi, aby lepiej zapobiegać nadużyciom i zwalczać dumping socjalny. Swobodny przepływ pracowników jest prawem podstawowym, ale musi iść w parze ze sprawiedliwymi i możliwymi do wyegzekwowania przepisami – powiedziała europoseł Gabriele Bischoff.
Od początku stycznia bieżącego roku, niemiecka płaca minimalna wzrosła do 13,90 euro za godzinę. „Podwyżka płacy minimalnej oraz rosnące składki na ubezpieczenia społeczne zwiększają koszty pracy, co hamuje inwestycje” – mówi Peter Adrian z DIHK.
Od 18 sierpnia 2026 r. kierowcy w Niemczech mogą zdawać egzamin z kwalifikacji zawodowej w dziewięciu językach obcych, w tym po polsku. Zmiana ma znaczenie przede wszystkim dla osób, które chcą zdobyć niemiecką kwalifikację zawodową, ale nie znają niemieckiego na tyle dobrze.
Zanim pracownik wyruszy do pracy w innym państwie członkowskim UE, będzie musiało ono zostać o tym zawiadomione. W ramach wynegocjowanego kompromisu zgodzono się na wyjątki: nie będzie ono obowiązywać w przypadku podróży służbowych oraz wyjazdów trwających do trzech dni w okresie 30 dni.
Od 1 stycznia 2026 r. zarówno w Polsce, jak i w Niemczech wzrosły minimalne wynagrodzenia za pracę. W Polsce pracownik zarabia teraz 4806 zł brutto miesięcznie, co oznacza podniesienie minimalnej stawki godzinowej do 31,40 zł. W Niemczech minimalna stawka godzinowa wynosi teraz 13,90 euro.
Od 18 sierpnia 2026 r. egzamin na kierowcę zawodowego w Niemczech można zdawać w dziewięciu językach obcych, w tym po polsku, co ułatwia zdobycie kwalifikacji obcokrajowcom.
Do 7 czerwca 2026 r. państwa członkowskie UE mają obowiązek implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości.
Peter Adrian z DIHK zauważa: „Podwyżka płacy minimalnej oraz rosnące składki na ubezpieczenia społeczne zwiększają koszty pracy, co hamuje inwestycje”.